torstai 2. syyskuuta 2010

Perin kylmät yöt jäytävät viljelijän satoa...

Järkyttävää miten lämpötila täällä Lännessä on pudonnut, aamulla viiden aikaan kun olisin voinut käydä lehmät lypsämässä, jos niitä olisi ollut, oli lämpötila vain knafti 2 astetta celsiusta. Kuitenkin kaukaa viisaana jo toissa viikolla nostin basilikat sisään, sen isoimman astian ja nehän voi hyvin. Aivan fantastinen aromi niistä tulee kun hieman koskee ja se leijuu koko Bunkkerin alueelle kuin ihanan naisen hellä kosketus kesäyössä...



Tomaatti, tuo Veijo Lidlin siemenistä idätetty ryökäle vaan kasvaa vihreää, ei pahemmin hedelmää ole näkynyt vaikka jälleen kerran mainosmiesten puffit muuta väitti. Lienee reklamaation paikka, vai muka oikein runsassatoinen Moneymaker. Ja paskan rati, 4-5 tomaattia taitaa tulla. Hmpf.




Muutkin yrtit otin toki myös Bunkkerin lämpöön, siinä ne köllöttää, salvia, timjami, persilja, oregano kaikki sulassa sovussa keskenään kuin mitkäkin. Aivan fantastisen makuisia!

maanantai 9. elokuuta 2010

Kukkia kukkaselle!

Ole hyvä!




Yrtit vaan rehottaa...



Hurjasti on persiljaa, basilikaa, oreganoa ja tilliä tullut. Jopa sipulia hieman. Pitää toivoa ilmojen pysyvän suotuisana että satokausi jatkuu pidempään. Korianteri, se ensimmäinen setti, on nyt kohta jo niin ruskeaa että voi siemenet kerätä talteen, uutta tuoretta myös pukkaa.


Alla timjami ja salvia sulassa sovussa keskenään... hmmm, muistan joskus kuulleeni erään herttaisen tädin kertovan, kun olin 5-6 vuotias, että pian tulee aika jolloin käärmeet, leijonat ja pienet lapset leikkivät sulassa sovussa keskenään. Jospa tuo täti-ihminen olikin jossain meskaliineissa ja lopulta tarkoitti vain juuri timjamin ja salvian liittoa? No jaah, enpä mene spekuloimaan sitä sen enempää.

Eikä näytä lehtipersilja riitelevän oreganonkaan kanssa. Toisessa astiassa on sulassa sovussa basilikan kanssa.




Ämpäripotut koettu, sato on huomattava.

Oli pakko hyökätä ämpäripottuja kokemaan, niiden lehtiä kun nakerteli joku pahus joka nyt paljastui joksikin perhosen toukaksi, vihreä parisenttinen rotjake. Ja niitä oli ihan "muutama" siellä ämpärin pohjalla. Mutta pottusadosta tuli jopa suurempi mitä osasin odottaa, kyllä oli odottamisen väärti. Kattila jo liedellä, voi lämpenemässä. Silliä vaan ei ole, mutta kyllä tuo pottukin piisaa :)


Kimalainenkin meni sekaisin...

Sen verran upeaa tilliä täällä Bunkkerissa vaan kasvaa. Siinä se köllötti toista vuorokautta, sitten oli hävinnyt eräänä iltapäivänä. Liekkö tuo tilli jokin triffidi tms joka salakavalasti pistelee itikat poskeensa? Pörriäinen kuitenkin oli kuin humalassa, hieman koipiaan välillä heilutteli, ei surissut eikä lentoon lähtenyt vaikka koitinkin hieman töniä sitä...



maanantai 2. elokuuta 2010

Mikä julmettu siellä kipittää???

Nyt jos koska lienee suurhälytyksen paikka, ainakin TV1, 2 ja MTV3 kanaville punainen banneri varoitusteksteineen ja ärsyttävine piipityksine kehiin! Mitä helvettejä nuo on ja millä niistä pääsee eroon, mokomat näyttävät valtaavan korianterin siemenet... lienee aika ottaa kaasut esiin. Sanomattakin lienee selvää että olen hyvin järkyttynyt.


Basilikasta olen jo noukkinut useamman sadon pakastimen uumeniin odottelemaan, kuten myös sitä on alvariinsa syöty urakalla. Aivan fantastisen hyvää, loppuviikosta pakko laatia pastaa omin pikku kätösin sekä tietty pestoa, oman puutarhan tuotteista (TTAMtV *), kylkeen! 

Etualalla alempana tilli ja sipuli, tilliä on tullut jo useampaan otteeseen käytettyä ja sipuliakin, niistä ei kinofilmille nyt mitään tarttunut kuitenkaan. 



Eikä muuten ole hullumman näköistä, eikä makuistakaan, tuo hieno oregano jaksaa myös vallan mainiosti. Ja tekee pikkiriikkistä kukkaakin :)



FYI: TTAMtV=TTAM tyylinen Vilkaisu ;-)

Tuulalle luvattua!


Tässä sitä tulee, pikku hiljaa ja yksi kerrallaan, ole hyvä !