torstai 21. huhtikuuta 2011

Osteriveitseä etsimässä... sitä vaan ei löydy Turusta

Vietin tänään hetken jos toisenkin tuoreiden kotimaisten lähituottajien ja heidän tuotteidensa äärellä. Harmittaa ettei ole mahdollisuutta joka aamu kirmata torille ja halliin tuoreiden vihannesten ja lihan tahi kalan ääreen. Sitä enimmässä määrin hankaloittaa työ, mutta en puhu tässäkään työttömyyden tahi hippiliikkeen asiaa. Tarkoitan vaan tätä normaalin nyky-yhteiskunnan ihmisen arkea. Sain kuitenkin kotimaista karitsan karetta hallista Jokiselta samaan hintaan mitä perhehelvetti Citymarket myy vaalikarjalle maan ääristä eli Uudesta Seelannista tuotua. Olen itsestäni ylpeä, näin keskustalaisena minun tuottama ilmastojalanjälki on todella pieni tässäkin asiassa. Samoin naudanlihat, ostin naudan rintaa pari kiloa, on kotimaista, Korppoosta. Tästä laaditaan menu kenties lauantaina tai sitten viikon päästä, amerikkalaisen blogistinJoseph Erdosin ohjeistuksen mukaan, tähän tapaan

Kuitenkin on tässä, ja tuolla Erdosin blogissakin ollut viime aikoina framilla marokkolainen ruoka, sitä itsekin olen  tuon tuosta laatinut, tähän asti Matti & Maija padassa. Nyt on käyty tuo lähes kerettiläinen tie loppuun ja olen hankkinut tällä päivällä taginen. En kyllä Emile Henryä, mutta taginen kuitenkin. Pitäydyin ostamasta Emile Henryn taginea vain sillä perusteella että saman sarjan muita uunivuokia/astioita oli alennusmyynnissä... ovat astioina kyllä kauniita. Tätä tagine-oppineisuutta ollaan toki taholta jos toiselta allekirjoittaneelle toitotettu, nyt on sitten otettu lusikka kauniiseen käteen - näitä käsiä siis kelpaa katsella - vaan ottaa se ensimmäinen koeponnistus kuitenkin aikansa. Laitoin sitten vasta kotvanen sitten satsin sitruunaa tekeentymään, suorastaan ässehtimään jääkaappiin... ohjenuorana oli dont be shy with sea salt :) Ja näin tein. Kuukauden kuluttua sitruunat ovat valmiit seuraavaan koitokseen. 

Näin sai sitruunat suolaa kaverikseen...


Pääsiäisajan ihmeitä!

Voisi kuvitella, siltikään kyse ei liene ihmeestä vaan vahvasta lannoitteesta. Nimittäin luin yrteilleni eilen illalla Uutispäivä Demaria ja persujen koottuja lausuntoja rivin pari netistä, yöksi laitoin sanomapaperin yrttien istutuslaatikoinen viereen ja kas, mitä sitten tapahtuikaan....





Kyllä kyllä, aivan. Kabe.

keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

Yrttien pariin jälleen kerran

Kyllä ne sieltä pikku hiljaa nousee, ja vielä paremmin alkavat nousemaan jahka kuukauden kuluttua, toivottavasti, tulee julkiseksi seuraavan hallituksen ohjelma. Sitä lukiessa sitten alkaa räjähdysmäinen kasvu, en epäile sitä hetkeäkään. 

Timjami oikein ryöppyää...


Basilika on myös rehvakkaana, tosin sen alkuryöpsähdyksen jälkeen laantui. Pitänee turvautua kananpaskaan kun ei demarien julistuksiakaan ole saatavilla.


Etualalla korianteri, taka-alalla ruohosipulia...


Sankoin joukoin lehtipersiljaa


Ja sinkkiämpäreihin laitoin sitten toiseen rucolaa ja toiseen ihan kevätsipulia. Odotan näiltä paljon.


torstai 14. huhtikuuta 2011

Olen tehnyt virheen.

Viime vuonna näihin aikoihin tein periaatepäätöksen kerätä kaappiin kymmenkunta kierrekorkilla varustettua viinipulloa tulevan vuoden aikana. Näin ei sitten lopulta tapahtunut, kaappeihin ei ole kertynyt kierrekorkillisia viinipulloja kuin 3 kappaletta vuoden aikana. Tässä en ollut kriitillinen oliko sitten puna vaiko valkoviinipulloista kyse. Roseviiniä en ole Bunkkeriin hankkinut. Kenties saan eräältä taholta, kuten viimekin vuonna, lainaan pakkauksen Ramlösa pulloja, noita pulleaposkisia vihreitä kauniita pulloja. Tässähän on toki kyse juurikin pian alulle pantava sima, tänäkin vuonna toki itse aion sitä laatia pullotolkulla. Viimevuotiset simat meni kuin kuumille kiville. Tänä vuonna laitan himpun verran enemmän sokeria kuitenkin. Tarkoitus oli laittaa ensi viikolla sima tekeentymään, pääsiäisenä Bunkkerin valtaa siman viekoitteleva tuoksu, mutta ei ei, ei sitä ennen Vappua saa maistella ettei mene vatsa joutuisalle. Ja tietenkin simaa sitten pitää säästää jos ja kun Slovenian vieras Luka saapuu moikkaamaan. Hänelle varattuna oma pullo simaa ja tietenkin tippaleipää :) 

Yrttirintamalla tapahtuu, kinofilmiä en vielä haaskaa, mutta voin kertoa että rosmariini nousee reippaasti, timjami, sipulit sekä rucola myös. Basilika on aika vaisu. Mutta jos nyt luvattua aurinkoa riittää niin laitan kuvaa piankin. Kenties jo vaalien jälkeen on se aika.

keskiviikko 13. huhtikuuta 2011

Olisi huonomminkin voinut käydä

Tuli tuo uusi ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrysen uutuuskirja sitten vihdoin luettua, oli kertakaikkiaan mielenkiintoinen kirja. Se on hyvä, oli asioista mitä mieltä tahansa, kaikilta sorteilta kuunnella asia ja sitten muodostaa omat käsityksensä. Tätä nykyä ihmiset kun vaan muodostaa mielipiteensä iltapäivälehtien raflaavien otsikoiden perusteella. Juuri niiden joiden voi sitten juttu luettua havaita olevan vaan pelkkää huttua, kissan kokoiset lööpit, juttu kolme riviä jonkin kesäharjoittelijatoimittajan käsialaa. Suosittelen tätä Olisi huonomminkin voinut käydä teosta ainakin niille joilla aina on jotain negatiivista sanottavaa Väyrysestä. Ministeri Väyrynen on vaalikiertueella huomenna torstaina 13.4. Turussa ravintola Old Bankissa klo 19-20. 

Oma ehdokkaani eduskuntavaaleissa, Janne Rauhansuu, on pitänyt huimaa tahtia tavatessaan ihmisiä ympäri Varsinais-Suomea. Yrttitarhasta nostatetaan voitonmaljoja sunnuntaina, kuten myös koko Keskustan veret seisauttavan vaalivoiton puolesta. Ainut kysymys lienee se että peittoaako Mari Paavon vaalivoittoennätyksen. Toivottavasti näin tapahtuu. 

Jo nyt on aistittavissa miten median luoma kupla perussuomalaisten gallup-menestyksestä rapistuu rapistumistaan, samoin demarien tempoilu laidasta laitaan on luonut monia kysymyksiä. Jopa sellaisia spekulaatioita että kansainvälisissä vedonlyöntitoimistoissa olisi mahdollista lyödä vetoa aiheista;

Persut ja/tai Demarit hallituksessa? Ei vaihtoehdolla perin huonot kertoimet

Demarit muuttaa kantaansa EU-talouskriisien tukipaketista ajassa  

1 sekunneissa
X minuuteissa
2 tunneissa

mikäli hallituspaikka varmistuu. Pienin kerroin lienee ykkösellä. 






perjantai 8. huhtikuuta 2011

Kevät tulee kohisten - fantastista!

Täällä sitä ollaan jännätty - ei jänskätty kuten se ärsyttävämpi sananen onkaan - yrttien nousua, miltei ylösnousua raamatullisissa mittasuhteissa. Tuostapa tulikin mieleen että maisemaa jostain aamusella kohta kuuden jälkeen viikon takaa, olipa upea näky. Todellakin kamera valehtelee paljon, näky oli vieläkin fantastisempi.



Eilen sitten oli pakko ehtoolla laittaa evästä tälle päivälle suolakaivokselle, risotto milanese sitten tuli mieleen kun pangasius filee lätsähti pannulle muiden kylkeen. Ei huono, voisi joku sanoa. No... risotto oli kyllä erinomainen vaikka jätin kerman tyystin pois tällä kertaa. Enkä valkkariakaan käyttänyt. Mutta kunnon parmesania kyllä raastoin sekaan.




Tänään sitten intouduin eilisten kauppojen tyrkkyjen tiimoilta laatimaan miljoonaa lihapullaa. Ehken ihan päässyt tuohon maagiseen lukuun, jonkin verran jäin tavoitteista mutta 57(+1 testipallero) tuli väännettyä. Olivatpa makoisia... ja nyt jo olen ne kaikki syönyt. No en kuitenkaan. 
Muutama oli vielä jälkeenkinpäin pakko maistella. Kylkeen sitten spagettia ja marinaraa...


Kuitenkin sitten vielä lettipullaa oli pakko vääntää, eihän kukaan mene töihin viikonlopuksi ilman pullaa :-)
Tuli aika jämäkkää settiä, harmi että suola perkule sitten unohtui taikinasta... 


Hyvää se silti oli :-) 

Ja kun kerran on huhtikuun 8 päivä, 9 päivää varsinaiseen vaalipäivään niin kaikki Varsinais-Suomen lukijat tietenkin äänestävät ja antavat äänensä parhaalle eli Janne Rauhansuulle, numero


No niin, näin se homma etenee :-)


perjantai 1. huhtikuuta 2011

Mediapeliä...

Voi hyvänen aika, nyt sitten Ruben Stillerin ohjelmassa päästettiin viherterrorin kannattaja Ylioppilaslehden Maria Pettersson mellastamaan, tällä kertaa nosti esille sitten miten pääministeri Mari Kiviniemen tilaisuudesta on hipit poistettu ihan poliisin voimin. Itsevarma, härski ja jeesusteleva maireus kasvoillaan tämä Pettersson sitten tuon valitun kansan edustajan edessä sitten märehti että vasurit sai huutaa megafoneilla kun taas oikeutta eläimille tyypit kannettiin poliisin toimesta pois paikalta kun heillä ei ollut lupaa megafonimielenosoitukseen. Niin mikä tässä nyt sitten ON sitä kauheaa? Jos et toimi yhteiskunnan säännöillä, on perin todennäköistä että poliisi tulee ja korjaa sinut pois häiriköimästä. Meinaan tällä vaan sitä että tämä ihan Ylioppilaslehden toimittajanplanttu Maria P otti tämän päivän teemakseen, ei sitten huomannut, NO EI TIETENKÄÄN HUOMANNUT!!! erään iltapäivälehden lööppiä "Tuhansia ruumiita Fukushiman ympäriltä keräämättä pois" kun se olikin sitten raflaava ja todella harhaanjohtava kuten cityvihreät haihattelijat voivat vaan parhaimmin tehdä. Aika raadollista. Ja nuoret sitten uskoo näitä, ja näemmä vanhemmatkin. Näitä entisiä stalinisteja joita sikiää mitä enemmissä määrin. Helppoa kun sähkö tulee töpselistä ja pappa betalar.