perjantai 20. tammikuuta 2012

Vaaligallupit ojennukseen

Olen kyllästyneenä seurannut eri iltapäivälehtien vaaligalluppeja, kuten myös maikkarin, ylen ja jopa nelosen galluppeja. Kyllähän noista nyt näkee kenen agendaa kulloinkin ajetaan, ainakin jos on yhtään valveilla. Hesari on tunnetusti keskusta ja etenkin Väyrys vastainen, Ylellä puhkutaan punakonetta ja maikkarilla taas hehkutetaan mikä on muodikasta. Tällä haavaa se on ylioppilas Haavisto. Saatoin tässä itse tehdä myös vaaligallupin, sen mukaan äänet ensimmäisellä - ja samalla viimeisellä kierroksella, jakautuu näin;

Paavo Väyrynen  54%
Sauli Niinistö       25%
Pekka Haavisto     7%
Paavo Lipponen    7% (*)
Timo Soini             5%


Väyrynen valitaan siis veret seisauttavalla vaalivoitolla Suomen Tasavallan Presidentiksi jo ensimmäisellä kierroksella. Hyvä niin. Laitoin listaan tähden Lipposen perään sillä ei mennyt hänen viimeinen mahdollisuus presidentiksi. Nato myönteisenä hän hakee, pyrkii ja kenties pääseekin 2016 Viron presidentiksi salanimellä Liivo Papponen. Jepjep.

Näillä näkymin ja tällä gallup tuloksella myös Keskusta tekee vakuuttavan nousun seuraavissa kuntavaaleissa ja sen jälkeen eduskuntavaaleissa. Turhanaikainen protestiliike PS kaatuu omaan mahdottomuuteensa ja siihen ettei pubikansa jaksa lähteä enää äänestämään kun terassit aukeaa. Samoin Soinin yritys olla uusi Vennamo kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Kuten kaikki muistaa, Pekkakin lihosi vasta päästyään ministeriksi, Timbe on tuon tehnyt jo ennakolta. Suuremman korahduksen päästää kun tuo fasadi kaatuu. 

Tuokiokuvat meni sikin sokin, samapa tuo, lisään kuvatekstit.

Meksikon tuliaisia, hieno kuppi tequilaa varten. Harmi että olen absolutisti.


Kuvassa mitä maukkainta ja herkullisinta Paavo-Vaalipullaa toissaehtoolta. 


Ja kampasimpukkasalaattia eräältä ennakkoäänestyspäivältä. Mainion makuista.


keskiviikko 11. tammikuuta 2012

Olen täyttänyt kansalaisvelvollisuuteni

Ja käynyt tänään äänestämässä siten kuin olen luvannut sekä itselleni, lukijoilleni ja ehdokkaalleni joka tulee valituksi vihdoin ja viimein. Alkaa Paavon aika. Koko kansan Paavo. Olikin hulinaa Turun Pääkirjaston ennakkoäänestyspaikalla, odottelen signaalia miten Paavon äänestys on sujunut maailman äärissä. Saatoin eilen ehtoolla sitten ottaa varaslähdön ja juhlistin tämän päivän äänestystilannetta peuran paistia punaviinikastikkeella paahdettujen punajuurten ja rosamundaan tehdyn pinaattisen muusin kera. Vallan mainio tiistai-illan päivällinen siitä tuli. Tänään tuli itse äänestystilanteesta aiheutunut paine, ja suunnaton helpotus asian oikeutuksesta ja oikeasta valinnasta, purettua Martin sillan kioskin fantastisella valkosipulipekoni hodarilla. Mainio mättö!


Tässä vielä kuvaa peurasta. 


lauantai 7. tammikuuta 2012

Kylläpä Turussakin osataan

Tänään oli Hansakorttelissa presidenttiehdokkaiden vaalitentti, ohjaajana Turun Sanomien toimitus. Jälleen kerran Paavot toimivat erinomaisesti, jopa vasemmiston Paavoa voi kehua. Väyrynen vei shown, oli ylivertainen kuten aina. Kuinkas muuten. Tässä pari kuvaa paikalta.

Hansakorttelista








Loppiainenpa on vietetty kiireessä

Termos!

Kovinpa on kiirettä pitänyt koko loppiaisen ajan. Ensin kauppareissulla en löytänyt käyttämästäni kaupasta kaikkia artikkeleita, mutta vihjetiedustelu Gourmet klubimme jäsenelle paljasti sitten oikeat paikat erikoisempien artikkeleiden noutoon. Siitäpä Turun Sanomatkin kirjoitti artikkelissaan nasevasti, jonot Stockan Delissä oli huikeat. 

Kuitenkin olin kerrankin iloisesti yllättynyt kun aamulla heräsin. Bunkkerin parvekeosastolle laahustin silmäilemään yleistä kelitietoa, oli varsin samea, mutta miten pienet kansankoulunopettajan silmäni huomasivatkaan oitis naapuritalon takaa kurkkaavan tutun kasvon. Meidän Paavohan se siellä. 

Muista nyt, numero 4 raapustetaan siihen lappuun 22.1.12 tai sitten ensi keskiviikosta alkaen viikon verran. 

Paavo Väyrynen - 4 


Päivä meni sitten itämaisten turistien joukossa poukkoillessa, niitä kyllä piisasi ja paljon. En ikinä uskonut sitä mutta pakkohan se on. Turun keskustan pääkaupat tuli sitten kohnattua läpi, jäipä siitä Anttilasta paskainen tuntuma kertakaikkiaan, sinne en enää mene. Hyllyjen päälle tolkuttomat pölykerrokset, tuoretuoteosasto ihan tuuliajolla ja muutenkin kauppa suttuinen. Ei kiitos. 

Stockan Deli. Aina Fiini. Löytyy lähes kaikkea. Kiitos.

Sain siinä sitten päivän aikana kuitenkin yhden jos toisenkin aterian tehtyä, niistä kelpasikin itseäni kiittää.  
Alkupalaan ainekset oli tässä...

Tämä kaveri ei mitenkään alkupalaan liittynyt


Näistä tämä setti rakennettiin


Munat puhisee


Aika jännä, ilman etikkaa! Oliiviöljyllä rasvattu kling, kaunis nyytti tulee.


Valmis salaatti tässä - aivan tolkuttoman hyvää!


Näin! Reseptiikka allekirjoittaneelta!


Saatoin siinä sitten australialaiseen makumaailmaan orientoitua ja ottaa reseptiikkaa omakseni, siellä vaan tuo chilin käyttö on melkoista. Itse tätä reseptiä noudattaessani jätin puolet reseptiikan chileistä pois ja siltikin tuli kyllä ihan tolkuttoman hottia. 


Kevätrullia siltikin tein reilustikin, olivat julmetun hyviä!


Jälkkärinä sitten piti olla mille-feuille, en ehtinyt, saattanut enkä jaksanut siltikään vehkota. Tämmönen tuli. 6h keittiössä ilman taukoa. Hmmm...



Ei ollut välinettä tehdä munaverkkoa, yritin kyllä vaan en onnistunut, tein sitten vietnamilaiseen tapaan ohuen munakkaan. Tässä paksuus oli millin luokkaa. Kurkkurelissi oli laittaessa erinomainen, tarjoiltaessa aikas lailla ärhäkkä. Alkukuvan kaveri oli juurikin tässä. Rouheena. Kauhea avaaminen :-o



torstai 5. tammikuuta 2012

Vaalitenttiä 2012

Eilen televiisorissa oli meidän Paavo. Täysin ylivertaisena vastaili toimittajien välillä jopa ikäviin kysymyksiin. Kaikista näistä hän kävi yli pystyssäpäin ilman tahraa kilvessä.

Toista oli tämän päiväinen Timo Soinin esiintyminen. Hän paljasti todellisen karvansa kertaheitolla. Sen, minkä on kaikki tienneet jos ovat palat osanneet kasata kokoon. Mites ihmeessä tämä sammakon näköinen äijä on saanut Suomen kansan... nukkuvan pubikansan äänet? Puhumalla yhtä, olemalla toista. Hän saarnaa kansallista ja kotimaista itsetuntoa, juhlakaluina tällä seurakunnalla roikkuu kaulassa toinen toistaan kornimpi Suomen vaakunaleijona. Soini heittää pari hassua slogania suuntaan jos toiseen, pubikansa on haltioissaan. Kerrankin heillä on joku joka kuuntelee. Jepjep *Niinistön äänellä*

Eipä tämä Soini vaan ketään kuuntele vaan omaa agendaa ajaa, jo vuosikymmeniä. Onko todellakin perisuomalaisen miehen kuva olla tuollainen jossa ollaan;
- roomalaiskatolinen (naiset... hahhah...),
- kannatetaan ulkomaalaista potkupallojoukkuetta (Millwall, futisterrori),
- Palestiinalla ei ole olemassaolon oikeutta ilman Israelia.

Nuohan ne niitä suomailaisuuden perikuvia onkin. Ja tuon pubikansan...Äkkiä irti EU:sta, rajat kiinni, Euroopan Pohjois-Korea pintaan johtajanaan Sam-Akko El-Soihih Al-Pullah.

Kyllä kyllä.

Miettikää nyt jumalauta.

Asian ytimessä. Bloginkin.

Niin se vaan taasen kerran posti kuljetti satoaan ja kuinka ollakaan Isoäidin Kasvit  lähetti minulle jälleen kerran siemenluettelon, sanoisikonko jopa perin kattavan sellaisen niin hyöty kuin kukkaistenkin siemenistä. Olin perin tyytyväinen. Tänä vuonna nuo pitää kaikki kyllä ajoissa tilata. Jos lukijakunnalla, no läheisimmät edes, on mielenkiintoa Isoäidiltä tilailla, voin luettelon toimittaa silmäiltäväksi mahdollista kimppatilausta varten. Toki itsekukin voi yllämainitusta osoitteesta itsekin luettelon tilata. Jos tahtoo vanhaa valkeahapsista lähes satavuotiasta mummoparkaa vaivata. Miten hän jaksaakin vuodesta toiseen tehdä katalogia, palvella yleisöä ja toimittaa uuden elämän siemenet itse kullekin? Olen aika lailla otettu. Selkeästi alkiolaista linjaa, keskustahenkistä meininkiä. Hienoa!

maanantai 2. tammikuuta 2012

Uusi vuosi, uudet kujeet

Jassåå, se sitten vuosi vaihtui tähän viimeiseen. Tänä vuonnahan on se maailmanloppu tulossa. On ne sukkelia ne Maijat kun tuollaisia menivät uhkailemaan, saisivat sitten myös toteutua. Edes jokin niistä. Kuitenkin erilaisia maailmanloppuja ja/tai niiden ennustuksia koottuna tälle sivustolle. Pitääkö mennä paniikkiin?

Uuden vuoden aattoehtoona oli sitten pakko jotain pientä apetta saada ettei nälässä joudu sitten ihan koko tätä vuotta olemaan. Voi sitten sanoa että olen tänäkin vuonna edes kerran ollut kylläinen. Jouduin siinä sitten maistelemaan myös Fingerpori olutta kokonainen 0,33l pakkauksen. Pullo oli hauska, vaan sisältö sitten oli aika luirua. Eipä taida tulla ostettua tuota. 



En jättänyt uuden vuoden juhlimista tuohon olueen, sen kaveriksi sitten oli pannulla paistettua lohta kera cayenne-katkarapuvoin. Mainiota tuli - jälleen kerran.


Pääruokana sitten vaatimaton t-bone vihreän parsan kera. Olisi varmaan pitänyt sovittaa ne eri lautasille, mutta päätin säästää astianpesukoneen vaivoja. Mitäpä sitä ei säästäväisyyden nimissä tekisi.


Jälkkäriksi tuli tehtyä pain perdu suklaamoussella, ne lähtivät Gary Mehiganin ja George Calombariksen reseptiikalla, pahus vaan kun menivät kohti kyselyaukkoa ennen kuin ennätti kameran etsimen aukolla sohia kohti...

Ilotulitustakin tuli silmäiltyä usealta eri kantilta kuin edesmennyt Kim Jong Il sukkahousuja pjongjangilaisen supermarketin hyllyssä, päätinpä sitten pistää elämän risaiseksi ja polttelin itsekin kaksi tähtisadetikkua. Ne vaan ovat niin lumoavia vaatimattomuudessaan. Ja täyttivät tehtävänsä täydellisesti. 

Tämä vuoden ensimmäisenä aamupalana loihdin pöytään kunnollisen setin; bruscettaa ja kiirastulen munat. Jälkimmäisen potkua lisäsin rivakalla ranneliikkellä tabascoa, joka sopii tuohon perfecto. 


Näillä eväillä pärjäsi aina iltapäivään asti jolloin olikin jo aika tehdä pitkästä aikaa Shepard's Pie, tietenkin Gordonin reseptillä. Fantastisen hyvää tuli siitäkin, kun kerran sattui karitsan lihaa pakkasesta löytymään. Kuvamateriaalia en siitä malttanut ottaa, tuli kiire syömään.

Jaahas, nyt alkaa se tämän vuoden jännittävin aika, enää yhdeksän päivää ennakkoäänestyksen alkuun. Kaikkihan me Paavoa äänestämme, eikö totta. BTW Paavo FST5:llä huomenna tiistaina 3.1. klo 19.45.