perjantai 23. heinäkuuta 2010

Uutisia Bürgerbräukellerista...

Aivan fantastisesti ovan korianterit alkaneet kasvamaan, tulee siementä minkä kerkiää! Ei tässä ehdi ihmettelemään lainkaan niiden kanssa, pitää tehdä piankin sadonkorjuu!

                                                                    Eikö olekin hienoja!

                         Tomaatin kukkakin on hieno! Toivottavasti siitä myös hedelmä lankeaa laariin.


Timjami on terhakas, taivaan kiitos. Ja  Salviakin sieltä sitten lopulta puskee kehiin. Olen perin tyytyväinen.

perjantai 16. heinäkuuta 2010

Niin on mans... tomaatit kukassa että, eiköhän mennä tuon suon yli niin että heilahtaa...

Niin sitä ollaan kesää vietetty herraskaisissa seutukunnissa ja olosuhteissa pari päivää poissa bunkkerilta ja ihmeiden aika ei tosiaankaan ole ohi. Niin tomaatti kukkii ettei paremmasta väliä! Fantastinen yllätys, nyt vaan pitää enää odottaa niitä mitä ilmeisemmin satoja ja taas satoja kiloja aivan uskomattoman hyvää tomaattia!


Jossain blogissa, olisko ollut Pastanjauhantaa ??? näin tomaattien säilöntäohjeen ja nuo omat tämän vuoden tomaatit toki pitää siinä mielessä laittaa kyllä säilymään. 

Kyllä ovat kasvaneet kaikki, kiitos jo toukokuussa tilaamieni ilmojen. En olisi voinut oikeammassa olla tuolloin vaikka vääräleukaisimmat muuta mainitsivatkin. Olen muuten basilikaa, etualalla, korjannut yhden sadon talteen kuten myös persijaa (lehti/silo) sekä korianteria! Minä olen hyvä - Harum El Pullah :)


maanantai 12. heinäkuuta 2010

On niin talven tuntua jo ilmassa...


Onneksi siitä ei Bunkkerin yrtit yms kasvit piittaa lainkaan, niin on rehvakkaana kaikki. Mitä nyt salvia alkoi kiukuttelemaan kun en pariin päivään sen ääreen päässyt juottamaan, mutta uskon sen siitä vielä nousevan voimakkaasti. Yrttitarhan itälaidalla varjossa sijaitsevat silopersiljat tuntuvat tykkäävään ilmastosta ja pitäisikin niitä alkaa jo pikku hiljaa keräämään talteen jo ovella kolkuttavan kenraali Talven varalta...


Ja naapurinaan toinen astiallinen samaa tavaraa kera oreganon, joka myös tuntuu pitävän ilmasta.


Aika jännä oli huomata miten viime vuotinen rucola on vaivihkaa nostanut päätään tämän vuoden tillien seasta, mutta mikä sen mukavampaa, saisi oikeinkin rehottaa!



Korianteri on myös tullut kukkaan, tosin kovin on pientä nuo lehdet. Onkohan tuo nyt sitten ollut liian aurinkoisella paikalla? Vai onkohan mullan ph ollut poskellaan. Tai saanut jopa liikaa vettä yms lannotteita???


Basilika voi erinomaisen hyvin, on maukasta ja sitähän on mennen tullen jo tullut syötyäkin. Tuotakin pitää alkaa jo keräämään talteen, kasvaa kuitenkin niin hyvin.


Ja kasvaahan ne ns turhatkin rontit hienosti, vasemmalla ne kuuluisat vielä kokemattomat ämpäripotut myös. Niitähän voisi seuraavan keskiviikon kinkereihin ottaa lautaselle... fantastinen idea!


Ja tuossa yläkuvan "tyhjässä" astiassa toki timjami, salvia ja vesikrassi majailee, myöhäistä kylvöä mutta kyllä nekin sieltä alkaa puskemaan kun ei tässä liiaksi hätäile. Ja tässä niitä tarkemmin... jostain syystä kuvista en saa tarkkoja, kaikki on hieman sumuisia.


Tomaatti, tuo Lidlin Moneymaker, jaksaa vaan puskea vihreää, ja kukkakin, ja kukkakin, hyvinkin merkille pantava asia sekin!


tiistai 29. kesäkuuta 2010

Alkaa jo korianterikin kukkia...

Aika hienoa nuppua tekee, vaikka korianteria olen jo useamman kerran tässä käyttänytkin, se vaan on riittoisa. Vaikka siemenpussissa mainittiin että kesän aikana kahteen kertaan pitäisi kylvää että sato on riittoisa. Noh, Bunkkerin partsilla on toki aurinkoisena päivänä lämmintä kuin tropiikissa, ei tässä ole lainkaan tarvis lähteä merta edemmäksi kalaan, ei muuta kuin kukkaruukut lattialle ja tropiikin puutarhabileisiin. Ja gin toniceja sitten tarvittava määrä. Sekä alle että päälle. Tietenkin. Mutta tässä korianterinkukkaa kuvaan. Joo melkoinen puhuri kävi eikä ne käskemällä lopu, ja kinofilmauslaitteeni fokuskin harhailee ties ja missä...


Ja toinen otos samasta kukkaisryppäästä!



Kolmas kuvatus...



Tässä purkissa on sitä Lidlin basilikaa sitten, kuten tarkkasilmäisimmät voivat astiaan asetetusta lipusta havaita.  Vaan kuinkas sitten kävikään, ainoastaan pikkuruinen osa pussin siemenistä oli basilikaa, eli merkkilipun vieressä on yksi vaivainen basilika, loppu onkin sitten silopersijaa. Komeeta eikö totta! Ja aivan hemmetin hyvää! 



Aika kolkko meininki sen sijaan on astiassa jonne timjamin taimet laitoin. Karua karua.... mutta....


...zoomaamme tarkkaan, eikä tarvitse edes mediapeliin, uskomuksiin saati stimulansseihin turvautua, havaitsemme iloksemme että salvia, tuo mitä mainioin kesän yrtti, alkaa reippaasti, jämäkästi ja suorastaan tomerasti sieltä nousemaan! Molemmat zoomaukset ovat juuri kahden ylläolevan timjamipuskan välistä!



Tässä taas terhakkaasti tilli nousee ja tekee aurinkoverhoa basilikalle oikealla. Myös etualalla sipuli on terhakkaana!

Ämpäripottuja en malttanut vielä kokea, jos vaikka sitten jahka kesälomille tästä joskus pääsee. Mutta viljelijälle ei lomittajaa varmaankaan suoda, ei kun koko kesä menee huolehtiessa jälleen. Toista se on tehtaiden tai toimistoiden ihmisillä, ei muuta kuin sorvi kiinni, hanskat lattialle ja lyijykynä pöytälaatikkoon ja lomalaitumille. Ei se ole helppoo meitin tämmösten ihmisten.


Eikä sitten vähimpänä vaikka viimeisenä, silmäniloa ihanalle naiselle... sitten kesäloman aikaan se jo kukkii ja köynnöstää koko ritilän :)

torstai 24. kesäkuuta 2010

Peruna kukkii jo

Olipas hieno yllätys tuo perunan kukinta, pikkiriikkinen kukka valtavassa varressa. Huomenna on pakko tutkia onko sato niin runsas kuin villeimmissä kuvitelmissani oletin.


tiistai 22. kesäkuuta 2010

Potut pottuina!

Niin on perunat kuulkaa kukassa, että... eiköhän mennä tuon kaiteen yli niin että heilahtaa?!?


Ja kuten arvatakin saattoi, kevään saattohoito Lipposen horinoiden lukuhetkien myötä on vaan vahvistanut korianteria ja Lidl Moneymaker brändin tomaattia. Ovat suopeita mutta kovakorvaisia näemmä. Taivaan kiitos. Ei, en ole parvekkeen, enkä muunkaan huoneen ovea poistanut, sille ei ole vielä ollut tilausta vaikka joku populisti niin tekikin. Voin lyödä vetoa että siinä konttorissa ei kasva kuin home. Korvissa. Mot.



Etualan tilli oli vallan mainiota ja maukasta! Äsken sitä käytin sen verran mitä Rymättylän uudet potut vaativat, eli pienen kourallisen. Ja sen pottuarmadan kylkeen merilohen filettä paistoin voissa, päälle tein sitten kastikkeeksi, jälleen kerran Marco Pierre Whiten Hells Kitchen reseptillä laadittu pikku soosi, joka oli aivan fantastinen. Kuinkas muuten. Takarivin taavina oleskeleva basilika on jo hieman herännyt, yöpakkaset tai kylmyydet ei tee sille lainkaan hyvää. Kuten ei minullekaan. Olen aamuisin keltaisissa sadehousuissani kuin kananpoika jolla jalat on ryppyiset ja keltaiset. Onneksi siihen auttaa kun korvaluureihin laittaa aina suuremmalla ja suuremmalla volyymilla Rammsteinia...


Ja mieli kuin vi... siis mielikuvitus kunniaan, seuraavassa kuvassa ON toki timjamia, mun suosikkia kahden jämän verran... mutta kun pinnistät silmäsi, suljet ne ja annat ajatuksen virrata niin näet siinä niiden kahden kituvan keskellä runsaat oreganopuskat ja niiden ulkopuolella salviat kukoistamassa. Aivan tajuttoman fantastista jos vaan tajuaa näitäkin asioita. 




Uusia kuvia, ja hieman muutakin uutta...

Oli perin harmillista, suorastaan kenkkua kun tänään aamulla ottamani kinofilmit olivat sitten ihan suttuisia ja nuhruisia, poistin ne julkaisematta mitään. Mutta nyt ihana Tuula siellä varpailleen, lisää oreganoa on laitettu tänään alulle, kuten myös salviaa. Aijai salviaa, tuota ei porsas, enkä minäkään sen sijaan toimeen tule. Etkä sinäkään. Ja lopuksi muttei vähäisimpänä, vesikrassia. Siinä oiva garnish kaikkiin pikku aterioihin. Juu, kuvaa tulee jahka saan kameralaitteistot viritettyä, tiedän että olette malttamattomia mutta... pienen hetken suonette.



              
                            Tuulalleni tässä kaunista kukkaa. Kyllä siitä tulee kaunis. Sitten joskus :-)