perjantai 3. toukokuuta 2013

And So It Begins

Tunnetun ja ehkäpä kaikkein parhaimman scifisarjan mielestäni parhaalla sloganilla oli hyvä aloittaa tämä lyhyt, mutta silti ytimekäs ja tarpeellinen postaus. Pelto tuli tänään taltutettua siihen malliin että huomenna on mentävä noukkimaan kaikki ikävät juurakot yms ikävyydet pois. Tänään en kyennyt siihen koska

A) ei ollut haravaa mukana
B) Suomen ottelu alkaa pian
C) ns nyppimisnektari puuttui
D) talkooväki puuttui
E) ilmakin alkoi viilentyä

Tuota voisi jatkaa toinen toistaan paremmilla syillä.

Itse olen tuon mittavan alueen tähän asti vuodesta toiseen lapiolla kääntänyt kipeän selkäni kanssa, ei ihan tuolla aikataululla kun tänään kävi, kuitenkaan. Mestari tuli masiinan kanssa ja täräytti menemään. 
Laitos upposi maahan kuin kuuma veitsi voihin niistä kohtaa jossa viime vuonna oli perunat, se maa olikin huolella käännetty ja hoidettu. Mutta eipä tuossa ollut ongelmia. 
Josko pääsisi sunnuntaina vetämään pottua vakoon?

Meister in Aktion


Honda in Aktion


Martti Servon sanoin Hyvältä näyttää!



keskiviikko 1. toukokuuta 2013

Pakolliset vappukotkotukset

Kelin ollessa mitä oli vapunaattona, oli varmempaa pysytellä sisätiloissa pelaillen lautapelejä illan ratoksi, nauttia hodareita, coleslawia, skagen toasteja sekä skumppaa mansikoiden kera. Mansikat tietty oli jotain ulkolaisia, eivät kyllä ihan mauttomiakaan vaan eivät lähelläkään kotimaisten mansikoiden makuja. 
Hodareihin tein sitten kunnon valkosipulimajoneesia, paahdoin valkosipulia uunissa reilun tunnin jonka jälkeen puristin kynnet tahnaksi näin maustaen ihan perusmajoneesin. Majoneesia toki tein jokusen desin kun coleslawiin sitä meni myös kupillinen. Hyvää, nopeaa ja helppoa syötävää. Skagenit oli sitten se perinteinen osuus koko vapussa, silliä kullekaan en tarjoaisi. Mäti tosin jäi pois, unohtui vaan ei sitten enää jaksanut ponnistella asian tiimoilta. Ensi vappuna sitten sitäkin. 

Tänään sitten en keksinyt oikein mitään kivaa ruokaa tehdäkseni, päätin joutessani tempaista jälleen kerran setin mustaa makkaraa ja puolukkasössöä kylkeen. Tällä kertaa en tehnyt tätä maitoon vaan lihaliemeen. Samoin makkarataikinaan lihamyllyn läpi täräytin tollasen nyrkillisen possun ihraa. Jykevämmän suolan laitoin myös.
Kyllä tuota kelpasi syödä, tällä kertaa ei kuoretkaan karanneet kun uunissa tuon haudutin kypsäksi hitaasti ja sitten loppusilaus pannulla voin kera. 

Garlic dog and coleslaw


Skagen


Mustaa körtsikkää


Aijaijai...


Tulevana viikonloppuna talkootouhuja parillakin suunnalla, tarttis ennättää pellollekin lauantaina. Perunat huutavat jo maahan panoa.

tiistai 30. huhtikuuta 2013

Hyvää Vappua!

Ei tässä mitään ihmeempää, joten lyhyestä virsi kaunis ja erinomaisen selkeää Vappua itsekullekin!
Myös videotoivotuksen kera.


maanantai 22. huhtikuuta 2013

Vappu on myös maamiehen juhlaa

Oletin jo eilen että taudin selkä on taitettu, hyppäsin vanhan uskollisen selkään (polkupyörä) ja karautin alueelle tutkailemaan jo aamutuimaan tilannetta voiko pistää vehkeen syvälle. Ei voinut. Oli kertakaikkiaan liian jäässä maa vaikka aurinko siinä oli paistanutkin koko aamun. Pohdiskelin jotta ottaa viikon kaksi vielä ennen kuin pääsee aluetta taltuttamaan oikein kunnolla, kalkita pitäisi tässä jonain päivänä kuitenkin. Ja paskaakin pitäisi varmaan levittää. Kuin ajatusten lukijana Mestari sitten ehtoolla soitti ja kyseli josko on jo aika möyriä pelto ympäri. Ei ihan vielä kuitenkaan. Hän oli rouvalleen asennellut ansaria ja tänään kuulemma oli sitten harjakaisten aika. 

Itse tämän hyvin vaikean taudin tiimoilta kävin tänään lääkärissä, veto on pois mutta oli pakko jaksaa. Vapun taikajuoma sima (kilju), sima (kilju) kertakaikkiaan alkaa valmistua. Siellä se köökissä pulputtaa kuin eräskin taho, saisipa nuo kaksi saman pöydän ääreen... 

Köyhyys ei taloon kulje yksin, tänään sitten silakkaa oli lautasella, kermaviilikastiketta ja pottua. 
Ai bergl... silakat vaan on niin hyviä. Ihan parasta hyvää. Mielestäni parempaa mitä tämä normilohi. Jota tulevalla viikolla on myös pannulla. 

Ajattelin muuttaa päivän ateriointijärjestystä sillä tynnyrivaaalla käydessä lukemat näyttää himpun verran liian isoilta. Vanha vennamolaisuus tuntuu vuosien takaa puskevan pintaan. Tässä tapauksessa pekkavennamolaisuus. Toukokuussa lautaselta puuttuu tyystin possu, nauta ja kotkot kaikissa muodoissa. Ainakin se on tavoite. Päiväsaikaan töissä reilu salaatti, työpäivän jälkeen kotona tuore lämmin kotiruoka. Se on suunnitelma tulevaisuuteen ja toukokuussa sitten pääasiassa meren eläviä. Hummeria 30 vrk putkeen...

Kilj... Sima se siellä alkaa tekeytymään. Muuten pulputtaa jo.


Arkeen pikku silakkapihvisetti


Yrtitkin jo siellä huojuu kuin hattivatit ikään


Alla tagine päätynyt kaatopaikan sijaan hyötykäyttöön


torstai 18. huhtikuuta 2013

Taidan luopua S-asiakkuudesta

Ei hyvältä näytä S-ryhmän toiminta, ensin viime syksynä, vai oliko se nyt keväänä, uhkasivat vaihtaa tuottajien vihannesastiat mustiin merkittömiin jottei asiakas näe mistä tuote on peräisin, nyt kaavailevat ottaa vihannekset kauppojen hyllyille tehotuotantotiloilta, yhdestä tai kahdesta paikasta. Ei ensinkään hyvä asia. Missä on lähiruoka ajattelu, missä muutenkin globaali näkemys? Ei ainakaan S-ryhmän hankintaportaassa mikäli MTK:ta on uskominen. Ja miksemme uskoisi. 

Olen närkästynyt.

sunnuntai 14. huhtikuuta 2013

Tahnat testattu

Viikolla joutessani lueskelin Kädenvääntöä blogia. Sen viimeisin bloggaus sitten kirvoitti itsenikin kaiken kiireen keskellä tekemään samaisia tahnoja. Kyllä, maukasta tuli, tosin hernepeston herneet voissa pannulla pyörittelin ja kutterilla sitten ajoin sileähköksi. Samoin siemenet jätin pois kun ei niitä kaapista löytynyt. Ihan makoisa tuosta tuli, ehkä olisi saanut olla enemmän suolaa ja sitruunanmehua. Chilitahnan tein myös miltei ohjeen mukaan, etikkana balsamiviinietikkaa. Tahna tai pikemminkin paksu kastike koska tuo mulla jäi juoksevampaan muotoon tarkoituksella, oli maultaan jännä. Ei mitenkään syödessä tuntunut järkyttävän tuliselta, mutta jälkipotku olikin sitten toista luokkaa. Hiki nousi vaivihkaa otsalle ja huhhuh. Ehkäpä tätä voisi myöhemmin testata habaneroilla. Hyvää joka tapauksessa. 

Tortillojen sisään näitä laitoin paistetun kananfilepalasten, friseesalaatin ja tomaatin kera.

Testasin myös rucolan, punasipulin ja pikku parmesan lastujen kera. Toimii.




sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

Kevät tuli eilen, talvi tänään

Eilinen aurinkoinen päivä sitten muuttui talviseksi ikävyydeksi kun herätessä ensimmäinen havainto oli räiskäleen kokoiset lumihiutaleet joita taivaalta tippui runsain mitoin. Lauantaina tsekkailin Forecan sääennusteita "lievää sadetta alkaen klo 1500". Eipä pitänyt taaskaan kutiaan, tolkuton myräkkä ja jo aamutuimaan. Onneksi tuo valkoinen kuolema taitaa kadota ihan käden käänteessä, räystäät jo tippuu ja pihalla käydessäni saatoin havaita sen olevan raskasta ja vetistä. Saisi jo kadota maisemasta. 

Eilen kuitenkin kevään kunniaksi oli pakko parsaa saada ja tietenkin hollandaisen kanssa. En tehnyt hollandaisea perinteisen keltuainen+voi+jne reseptillä vaan Murun reseptillä. Siinä ei keltuaisia oltu käytetty ensinkään vaan redua ja kermaa, mausteita ja tietty voita. Hyvä kastike siitä tuli, ehkäpä himpun verran kevyempikin mitä tuo alkuperäinen hollandaise. Eipä ollut Niki T väärässä kehuskellessaan.
Pääruoaksi tein perienglantilaista ruokaa, fish&chips. Ja tartar kastike kylkeen. Kala oli kuningaskampelaa jota Herkkunuotasta löytyi. Friteerausmassan kanssa kävi käypäläinen, tein sen stouttiin, näytti hyvältä mutta eipä se sitten kunnolla kalaan tarttunut kiinni ja uppokeittimestä kun kalat pois noukin, oli kuorrute suurimmalta osalta tiessään. Tähän asiaan pitää tarkemmin paneutua myöhemmin. Kuorrute siltä kohtaa mihin sitä oli jäänyt, oli hyvää. Chipsit oli rosamundaa kahteen kertaan friteerattuna. Kalan päälle sitten mallasviinietikkaa ja suolaa, lautaselle vielä tartarkastiketta ja setti oli hyvä. Jopa varsin reilu. Ähky oli sitä luokkaa etten jälkkäriksi saanut muuta aikaiseksi kuin Vodka Martinin. Shaken, not stirred.

Parsaa!


Fish & Chips


Tartar sauce - ei HP.


Vodka Martini