Vanhempi valtiomies Paavo Väyrynen kirjoittaa blogissaan seuraavaa:
Suomessa Ukrainan kriisistä käyty keskustelu tuo ikävällä tavalla mieleen reaktiot Georgian tapahtumiin syksyllä 2008.
Ulkoministeri Alexander Stubb tulkitsi Venäjän hyökänneen
Georgiaan,väitti tämän muodostaneen käännekohdan maailmanpolitiikassa ja
katsoi, että Suomen tuli tästä syystä harkita Nato-jäsenyyttä. Stubb
pyysi
suurlähettiläiltä "ensidiagnoosin" nimenomaan "post-080808 maailmasta"
ja julkaisi heidän raporttinsa Helsingin Sanomissa 5.10.2008.
Helsingin Sanomat julkaisi 12.10. debattikirjoitukseni "Georgian sota
ei ole maailmanpolitiikan käännekohta", jossa totesin, että hyökkääjä
oli ollut Georgia. Venäjä oli käyttänyt ylimitoitettua sotilaallista
voimaa ja hyödyntänyt Georgian johdon virheen vahvistaakseen asemiaan
haavoittuvan eteläisen raja-alueensa tuntumassa.
Kirjoitin: "Georgian tapahtumien valossa tulevaisuutemme ei näytä
kovin ruusuiselta. Venäjän eteläpuolella on runsaasti kansainvälisiä
jännitteitä, jotka voivat kärjistyä väkivaltaisiksi purkauksiksi. Ne
saattavat synnyttää EU:n ja Venäjän välille vaikeita ristiriitoja,
jotka vaikuttavat myös Suomen ja Venäjän suhteisiin. Suomi kärsisi
Venäjään kohdistuvista pakotteista ja vastatoimista enemmän kuin
yksikään muu jäsenmaa."
Perehdyin Ukrainan tilanteeseen Euroopan parlamentin jäsenenä vuoden
2001 alussa, kun laadin sitä koskevan raportin. Ukrainan kahtiajaolla
on syvät historialliset juuret. Maan itäiset osat ovat olleet
vuosisatojen ajan osa Venäjää, kun taas länsiosat ovat kuuluneet
pitkiä aikoja Itävalta-Unkariin tai Puolaan. Toisen maailmansodan
jälkeen Ukrainan länsiosissa käytiin pitkään sitkeää sissisotaa
neuvostoarmeijaa vastaan. Maan itäosissa ja Krimin niemimaalla on
vahva venäläisvähemmistö.
Kirjoitin Suomenmaassa 9.2.2001 julkaistussa artikkelissani:
"Ukrainassa on vasta meneillään kansakunnan muodostuminen. Tätä
prosessia on ulkopuolistenkin syytä tukea: vain sisäisesti vakaa
Ukraina voi toimia vakauttavana tekijänä omalla alueellaan ja koko
Euroopassa.
Turvallisuuspolitiikassaan Ukraina on pyrkinyt löytämään tasapainon
suhteissaan Venäjään ja Natoon. Tämä on viisasta myös maan sisäistä
vakautta ajatellen: tiivis liitto Venäjän tai länsimaiden kanssa
saattaisi aiheuttaa vakavia sisäisiä ristiriitoja."
Esitin raportissani, että meidän on tuettava Ukrainan suuntautumista
yhteistyöhön EU:n kanssa ja pidettävä avoinna myös mahdollisuutta,
että Ukraina joskus tulevaisuudessa liittyisi unioniin.
Raporttia laatiessani tapasin Ukrainan ulkoministeriön
valtiosihteerin. Hän sanoi, että Ukrainalla tulisi olla samankaltainen
asema kuin Suomella oli ollut kylmän sodan kaudella: heidän tulisi
ottaa huomioon Venäjän turvallisuusedut ja suuntautua taloudellisessa
yhteistyössä sekä Venäjän että länsimaiden suuntaan. Samansuuntaisen
lausunnon antoi äskettäin arvostettu amerikkalainen
turvallisuuspolitiikan asiantuntija Zbigniew Brzezinski.
Suomessa käydyssä julkisessa keskustelussa mielipiteet on voimakkaasti
jakautuneet. Suurlähettiläs Heikki Talvitie ja Aleksanteri-instituutin
edustajat ovat esittäneet harkittuja ja tasapainoisia lausuntoja,
Ulkopoliittisen instituutin edustajat ovat olleet "stubbilaisella"
linjalla.
Ulkopoliittisen johdon kannanotot ovat olleet perusteltuja ja
televisiossa esiintyneen sotilasasiantuntijan arviot punnittuja. Sitä
en ymmärrä, että puolustusministeri Carl Haglund peruutti tapaamisensa
Venäjän puolustusministerin kanssa. Tapaamisessa olisi voinut saada
hyödyllistä tietoa Ukrainan kriisistä ja siinä olisi voitu pyrkiä
vaikuttamaan rauhanomaisen ratkaisun aikaansaamiseksi.
Lokakuussa 2008 julkaisemassani kirjoituksessa esitin omat johtopäätökseni:
1.Suomen etujen mukaista ei ole, että EU:lle kehittyisi nykyistä
ylikansallisempi ulko-, turvallisuus-, ja puolustuspolitiikka, se että
siirtäisimme päätöksentekoa omasta ulko- ja
turvallisuuspolitiikastamme komissiolle, parlamentille ja muille
jäsenmaille.
2.Suomen tulee toimia yhteistyön Euroopan puolesta edistämällä
laajaa ja monipuolista kanssakäymistä Venäjän kanssa ja luomalla sen
avulla vakautta, turvallisuutta ja hyvinvointia koko Eurooppaan.
3.Suomen liittyminen Natoon olisi vastoin tätä toimintalinjaa.
Jatkuva mahdollisen jäsenyyden ylläpito on omiaan luomaan käsitystä,
että Suomi voisi olla siirtymässä yhteistyön politiikasta
vastakkainasettelun politiikkaan.
Suomen tulee edistää aktiivisesti EU:n puitteissa, ETY-järjestössä ja
kahdenvälisissä yhteyksissä sellaista Ukrainan kriisin ratkaisua, joka
antaa ukrainalaisille mahdollisuuden ylläpitää hyviä suhteita ja
harjoittaa yhteistyötä sekä Venäjän että EU:n kanssa. Tämä on
edellytyksenä maan sisäisen eheyden rakentumiselle. Ja Ukrainan
sisäinen eheys puolestaan antaa sille mahdollisuuden toimia
vakauttavana tekijänä sekä omalla alueellaan että koko Euroopassa.
3.3.2014 Paavo Väyrynen
Aamen.
Tuon bloggauksen innoittamana eilen rykäisin pitkon pullaa. En säästänyt voita enkä kardemummaa.
Kuva jäi näemmä matkalle, missä lienee.
Tuon bloggauksen innoittamana eilen rykäisin pitkon pullaa. En säästänyt voita enkä kardemummaa.
Kuva jäi näemmä matkalle, missä lienee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti